Vzdělávací oblast: Umění a kultura |
Období: 3. |
Ročník: 7. |
Předmět: Výtvarná výchova |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
- Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání.
- Uplatňuje osobitý přístup k realitě.
- Uvědomuje si možnost kompozičních přístupů a postupů.
|
Prvky viz. obr. vyjádření - kresebné etudy - objem, tvar, linie - šrafování.
Analýza celistvě vnímaného tvaru na skladebné prvky.
Experimentální řazení, seskupování, zmenšování, zvětšování, zmnožování, vrstvení tvarů a linií v ploše i prostoru - horizontála, vertikála, kolmost, střed, symetrie, asymetrie, dominanta)
|
OSV – rozvoj schopností poznávání |
|
- Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem.
|
Rozvíjení smyslové citlivosti. Přenášení prostoru na plochu.
Záznam autentických smyslových zážitků, emocí, myšlenek.
|
EV- vztah člověka k prostředí
OSV – rozvoj schopností poznávání |
|
- Správně užívá techniku malby, texturu, míchá a vrství barvy.
- Hodnotí a využívá výrazové možnosti barev a jejich kombinací.
|
Barevné vyjádření.
Byzantské, arabské umění.
Odstín - sytost, tón, harmonie, kontrast, jemné rozdíly - využití ve volné tvorbě i praktickém užití ( např. oděv, vzhled interiéru).
|
D - byzantské, arabské umění
EV- lidské aktivity a problémy životního prostředí
|
|
- Rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu.
|
Kategorizace představ, prožitků, zkušeností, poznatků.
|
MKV - multikulturalita
OSV - kreativita |
|
- Využívá dekorativních postupů - rozvíjí si estetické cítění. |
Užitá grafika. Písmo - styly a druhy písma.
Tematické práce - Vánoce, velikonoce, pálení čarodějnic.
|
MDV - tvorba mediálního sdělení
|
|
- Vybírá a kombinuje výtvarné prostředky k vyjádření své osobitosti a originality.
|
Vlastní prožívání. Interakce s realitou..
|
OSV – sebepoznání a sebepojetí |
|
- Užívá prostředky k zachycení jevů a procesů v proměnách, vývoji a vztazích. |
Událost - originální dokončení situace - vyprávění výtvarnými prostředky.
|
ČJ - literární texty |
|
- Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání podnětů z představ a fantazie. |
Uplatnění subjektivity ve viz. obr. vyjádření. Např. fantazijní variace na základní tvary písmen.
|
OSV - kreativita
|
|
- Uvědomuje si na konkrétních příkladech různorodost zdrojů interpretace vizuálně obrazného vyjádření.
|
Práce s uměleckým dílem. Experimenty s reprodukcemi um. děl - hledání detailu, základních geometrických tvarů, skládání, deformování, dotváření kresbou a barvou. Roláž.
|
EGS – Evropa a svět nás zajímá
|
|
- Vytváří společné kompozice v prostoru - instalace. - Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvářených viz. obr. vyjádření v sociálních vztazích; nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci.
|
Architektura.
|
D - románský sloh
OSV – poznávání lidí
EGS – Jsme Evropané
|
|
- Užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích, k tvorbě užívá některé metody soudobého výtvarného umění - počítačová grafika, fotografie, video, animace.
|
Kategorizace poznatků a uplatnění při vlastní tvorbě a interpretaci. Barevné kompozice geometrických tvarů, tvarová kompozice. |
D - doba gotiky |
|