Vzdělávací oblast:

Umění a kultura

Období:

3.

Ročník:

6.

Předmět:

Výtvarná výchova

 

Konkretizované výstupy

OBSAH UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

- Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání. Uplatňuje osobitý přístup k realitě.

 

- Variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků.

 

Kresebné studie - linie, tvar, objem - jejich rozvržení v obrazové ploše, v objemu, v prostoru, jejich vztahy, podobnost, kontrast, rytmus.

 

Jednoduché plošné kompozice z geometrických tvarů - spirály, elipsy, řazení, rytmus, prolínání, množení, vyvažování, přímka, křivka.

 

 

HV - rytmus, melodie

 

OSV - kreativita

 

- Užívá vizuálně obrazná vyjádření  k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie.

 

Rozvíjení smyslové citlivosti. Souvislost zrakového vnímání s vjemy ostatních smyslů. Např. hmat - reliéfní autoportrét, sluch - výtvarné zpracování hudebních motivů, tvary ze zmačkaného papíru.

 

Plastická tvorba - papír, hlína, drát, sádra.

 

 

 

HV - hudební nahrávky

 

 

OSV – rozvoj schopností poznávání

 

 

- Správně užívá techniku malby, texturu, míchá a vrství barvy.

 

Malba.

 

Teorie barev - Goethův barevný kruh - teplé a studené barvy, barvy příbuzné

 

D - pravěk - starší doba kamenná

 

 

- Vytváří společné kompozice v prostoru - instalace, své představy dokáže převést do objemových rozměrů.

Plastická a prostorová tvorba.

 

Společná práce na jednom objektu - koordinace, komunikace.

 

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

 

OSV - komunikace

 

 

 

- Dokáže využít perspektivu ve svém vlastním výtvarném vyjádření.

 

Nauka o perspektivě -

( perspektiva paralelní a šikmá), umístění postav na plochu, velikost objektů.

 

 

Čj - Řecko a Řím - báje

D - Egypt

 

EGS – jsme Evropané

 

 

- K tvorbě užívá některých z metody současného výtvarného umění  - počítačová grafika, fotografie, video, animace.

 

 

- Seznamuje se s některými netradičními výtvarnými postupy.

 

Třetí prostor budovaný liniemi.

 

Práce s www stránkami.

 

MDV – tvorba mediálního sdělení

 

- Zobrazuje vlastní fantazijní představy a odhaluje interpretační kontext vlastního vyjádření.

Subjektivní vyjádření fantastických představ za využití různorodých materiálů a výtvarných postupů - kombinované techniky.

Kategorizace představ, prožitků, zkušeností, poznatků - uplatnění při vlastní tvorbě.

 

VDO –principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

 

- Umí využívat znalostí o základních , druhotných a doplňkových barvách k osobitému výtvarnému vyjádření .

 

Přírodní motivy ( rostliny, neživá příroda, živočichové), člověk, náš svět, vesmír, bytosti, události.

 

Zvětšování ( makrokosmos), zmenšování ( mikrokosmos) - detail, polodetail, celek.

 

EV - ekosystémy

 

- Osobitě stylizuje vizuální skutečnost, zvládá kompozici, dokáže vhodně rozvrhnout hlavní motivy na ploše.

 

Lidská figura - tvarová stylizace - Řecko, Řím

 

Tvarová a barevná kompozice - např. Babylónská věž - Mezopotámie

 

D - Mezopotámie, Řecko, Řím

 

EGS –  jsme Evropané

 

- Využívá dekorativních postupů - rozvíjí si estetické cítění.

 

Dekorační práce - využití tvaru, linie, kombinace barev a pravidelného střídání lineárních symbolů.

 

Písmo a užitá grafika. Např. plakát, reklama, obal na CD, obal na knihu, časopis

 

MDV – fungování a vliv médií ve společnosti

 

- Výtvarně se vyjadřuje k lidovým tradicím, zvykům a svátkům.

 

Tematické práce - Vánoce, Velikonoce - dekorativní předměty, vkusná výzdoba interiéru. Např. vitráž, malba na sklo, vystřihování, vyřezávání.

 

ČJ - poezie a próza s tématem Vánoc

 

 - Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zachycení vztahu ke konkrétní osobě.

Subjektivní výtvarné vyjádření reality.

Vnímání okolních jevů.

OSV – sebepoznání a sebepojetí, komunikace