Vzdělávací oblast: Umění a kultura |
Období: 3. |
Ročník: 6. |
Předmět: Výtvarná výchova |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
- Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání. Uplatňuje osobitý přístup k realitě.
- Variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků.
|
Kresebné studie - linie, tvar, objem - jejich rozvržení v obrazové ploše, v objemu, v prostoru, jejich vztahy, podobnost, kontrast, rytmus.
Jednoduché plošné kompozice z geometrických tvarů - spirály, elipsy, řazení, rytmus, prolínání, množení, vyvažování, přímka, křivka.
|
HV - rytmus, melodie
OSV - kreativita |
|
- Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie.
|
Rozvíjení smyslové citlivosti. Souvislost zrakového vnímání s vjemy ostatních smyslů. Např. hmat - reliéfní autoportrét, sluch - výtvarné zpracování hudebních motivů, tvary ze zmačkaného papíru.
Plastická tvorba - papír, hlína, drát, sádra.
|
HV - hudební nahrávky
OSV – rozvoj schopností poznávání
|
|
- Správně užívá techniku malby, texturu, míchá a vrství barvy.
|
Malba.
Teorie barev - Goethův barevný kruh - teplé a studené barvy, barvy příbuzné
|
D - pravěk - starší doba kamenná
|
|
- Vytváří společné kompozice v prostoru - instalace, své představy dokáže převést do objemových rozměrů. |
Plastická a prostorová tvorba.
Společná práce na jednom objektu - koordinace, komunikace.
|
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
OSV - komunikace
|
|
- Dokáže využít perspektivu ve svém vlastním výtvarném vyjádření. |
Nauka o perspektivě - ( perspektiva paralelní a šikmá), umístění postav na plochu, velikost objektů.
|
Čj - Řecko a Řím - báje D - Egypt
EGS – jsme Evropané
|
|
- K tvorbě užívá některých z metody současného výtvarného umění - počítačová grafika, fotografie, video, animace.
- Seznamuje se s některými netradičními výtvarnými postupy.
|
Třetí prostor budovaný liniemi.
Práce s www stránkami.
|
MDV – tvorba mediálního sdělení |
|
- Zobrazuje vlastní fantazijní představy a odhaluje interpretační kontext vlastního vyjádření. |
Subjektivní vyjádření fantastických představ za využití různorodých materiálů a výtvarných postupů - kombinované techniky. Kategorizace představ, prožitků, zkušeností, poznatků - uplatnění při vlastní tvorbě.
|
VDO –principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování |
|
- Umí využívat znalostí o základních , druhotných a doplňkových barvách k osobitému výtvarnému vyjádření .
|
Přírodní motivy ( rostliny, neživá příroda, živočichové), člověk, náš svět, vesmír, bytosti, události.
Zvětšování ( makrokosmos), zmenšování ( mikrokosmos) - detail, polodetail, celek.
|
EV - ekosystémy |
|
- Osobitě stylizuje vizuální skutečnost, zvládá kompozici, dokáže vhodně rozvrhnout hlavní motivy na ploše.
|
Lidská figura - tvarová stylizace - Řecko, Řím
Tvarová a barevná kompozice - např. Babylónská věž - Mezopotámie
|
D - Mezopotámie, Řecko, Řím
EGS – jsme Evropané |
|
- Využívá dekorativních postupů - rozvíjí si estetické cítění.
|
Dekorační práce - využití tvaru, linie, kombinace barev a pravidelného střídání lineárních symbolů.
Písmo a užitá grafika. Např. plakát, reklama, obal na CD, obal na knihu, časopis
|
MDV – fungování a vliv médií ve společnosti |
|
- Výtvarně se vyjadřuje k lidovým tradicím, zvykům a svátkům.
|
Tematické práce - Vánoce, Velikonoce - dekorativní předměty, vkusná výzdoba interiéru. Např. vitráž, malba na sklo, vystřihování, vyřezávání.
|
ČJ - poezie a próza s tématem Vánoc |
|
- Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zachycení vztahu ke konkrétní osobě. |
Subjektivní výtvarné vyjádření reality. Vnímání okolních jevů. |
OSV – sebepoznání a sebepojetí, komunikace |
|