5.6 ČLOVĚK A PŘÍRODA

 

Charakteristika vzdělávací oblasti

Vzdělávací oblast Člověk a příroda navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, která přibližuje přírodovědné učivo na 1. stupni. Dává žákům příležitost poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Žáci získávají základ pro pochopení a porozumění přírodních zákonitostí a poznatků, které mohou uplatnit v praktickém životě. Seznamují se s vlivy lidské činnosti na stav životního prostředí a se závislostí člověka na přírodních zdrojích. Oblast učí žáky využívat přírodovědné znalosti ve prospěch ochrany přírody.

Vzdělávací oblast Člověk a příroda zahrnuje vzdělávací obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis, které svým charakterem výuky umožňují žákům hlouběji porozumět procesům probíhajícím v přírodě, vzájemným souvislostem a vztahům mezi nimi.

Vzdělávací oblast umožňuje žákům poznávat přírodní a socioekonomické podmínky nejen v nejbližším okolí a na území ČR, ale i v Evropě a ve světě. Vychází z osobních zkušeností a znalostí žáků a rozvíjí jejich specifické zájmy.

Vzdělávací obsah přírodovědného i společenskovědního charakteru vzdělávacího oboru Zeměpis je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn v této vzdělávací oblasti.

Strategie pro rozvíjení klíčových kompetencí žáků 

-       výklad

-       samostatná práce

-       vyhledávání

-       skupinová práce

-       sebehodnocení

 

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

-       rozvíjení schopností získávat informace při řešení přírodovědných i technických problémů a pracovat s nimi

-       porovnávání a zobecňování nových poznatků a vlastních zkušeností a jejich využití v praktickém životě

-       hledání odpovědí na otázky o způsobu a příčinách přírodních procesů

-       porozumění vztahům a souvislostem mezi činnostmi lidí, přírodním a životním prostředím

-       získávání základních informací o přírodních a socioekonomických poměrech ve vybraných státech

-       podílení se svým chováním na ochraně životního prostředí

-       osvojování dovedností předcházet a řešit situace ohrožující životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí

 

5.6.2. Chemie

 

Vzdělávací oblast:

Člověk a příroda

Období:

3.

Ročník:

9.

Předmět:

Chemie

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

 

Žák by měl:

 

 

§         rozlišit společné a rozdílné vlastnosti látek

§         rozpoznat přeměny skupenství látek

§         pracovat bezpečně s vybranými běžně používanými nebezpečnými látkami

§         umět reagovat na případy úniku nebezpečných látek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         poznat směsi a chemické látky

§         rozeznat druhy roztoků a jejich využití v běžném životě

§         rozlišit různé druhy vody a uvést příklady jejich použití

§         uvést zdroje znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         orientovat se v periodické soustavě chemických prvků

§         znát nejobvyklejší chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny

§         používat chemické značky vybraných prvků

§         rozpoznat vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti

 

 

 

 

 

§         rozlišit výchozí látky a produkty nejjednodušších chemických reakcí

 

 

 

§         popsat vlastnosti a použití vybraných prakticky využitelných oxidů a kyselin, hydroxidů a solí a znát vliv těchto látek na životní prostředí

§         orientovat se na stupnici pH, změřit roztoku univerzálním indikátorovým papírkem

§         poskytnout první pomoc při zasažení pokožky kyselinou nebo hydroxidem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         znát nejjednodušší uhlovodíky, uvést jejich zdroje, vlastnosti a použití

§         zhodnotit užívání paliv jako zdrojů  energie

§         znát příklady produktů průmyslového zpracování ropy

§         uvést příklady bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v potravě z hlediska obecně uznávaných zásad správné výživy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         vědět o využívání prvotních a druhotných surovin

§         znát zásady bezpečnosti při práci s chemickými látkami

§         posoudit využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka

 

POZOROVÁNÍ, POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE

 

Vlastnosti látek

  • hustota, rozpustnost, kujnost, tepelná a elektrická vodivost

 

Nebezpečné látky a přípravky

  • značení a užívání běžných chemikálií

 

Zásady bezpečné práce

  • ve školní pracovně i běžném životě

 

Mimořádné události

  • úniky nebezpečných látek
  • havárie chemických provozů
  • ekologické katastrofy

 

 

SMĚSI

 

Směsi

  • různorodé a stejnorodé roztoky, koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok
  • vliv teploty a míchání na rychlost rozpouštění pevné látky
  • oddělování složek směsi (usazování, filtrace, destilace, krystalizace)

 

 

Voda

  • voda v přírodě
  • pitná a užitková voda
  • odpadní vody
  • čistota vody

 

Vzduch

  • složení
  • čistota ovzduší, smog
  • teplotní inverze

 

ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK A CHEMICKÉ PRVKY

 

Částicové složení látek

  • molekuly, atomy, atomové jádro

 

Prvky

  • názvy, značky, vlastnosti a použití nejobvyklejších prvků

 

Chemické sloučeniny

  • Nejjednodušší chemické sloučeniny

 

CHEMICKÉ REAKCE

  • nejjednodušší chemické reakce nejobvyklejších prvků

 

ANORGANICKÉ SLOUČENINY

 

Oxidy

  • názvosloví nejobvyklejších oxidů, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů

 

Kyseliny a hydroxidy

  • kyselost  zásaditost roztoků
  • vlastnosti, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů

 

Soli

  • vlastnosti., použití vybraných solí

 

 

ORGANCIKÉ SLOUČENINY

Uhlovodíky

  • příklady a využití
  • směsi uhlovodíků, alkoholy, aromatické uhlovodíky

 

Paliva

  • ropa, uhlí, zemní plyn
  • průmyslově vyráběná paliva
  • příklady využití

 

Přírodní látky

  • zdroje, vlastnosti
  • bílkoviny
  • tuky
  • sacharidy
  • vitaminy
  • vliv na zdraví člověka

 

 

 

CHEMIE A SPOLEČNOST

Chemický průmysl v ČR

  • výrobky, recyklace surovin

 

Průmyslová hnojiva

  • užití a hledisko ochrany životního prostředí

 

Stavební pojiva

  • cement, vápno, sádra
  • užití v praxi
  • bezpečnost při práci

 

Plasty a syntetická vlákna

  • vlastnosti, použití, likvidace

 

Hořlaviny

  • význam tříd nebezpečnosti
  • zásady zacházení
  • první pomoc při popálení nebo poleptání

Léčiva a návykové látky

 

 

 

OSV, VDO, VEGS, MKV, EV, MV