5.6 ČLOVĚK A PŘÍRODA
Charakteristika vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblast Člověk a příroda navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, která přibližuje přírodovědné učivo na 1. stupni. Dává žákům příležitost poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Žáci získávají základ pro pochopení a porozumění přírodních zákonitostí a poznatků, které mohou uplatnit v praktickém životě. Seznamují se s vlivy lidské činnosti na stav životního prostředí a se závislostí člověka na přírodních zdrojích. Oblast učí žáky využívat přírodovědné znalosti ve prospěch ochrany přírody.
Vzdělávací oblast Člověk a příroda zahrnuje vzdělávací obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis, které svým charakterem výuky umožňují žákům hlouběji porozumět procesům probíhajícím v přírodě, vzájemným souvislostem a vztahům mezi nimi.
Vzdělávací oblast umožňuje žákům poznávat přírodní a socioekonomické podmínky nejen v nejbližším okolí a na území ČR, ale i v Evropě a ve světě. Vychází z osobních zkušeností a znalostí žáků a rozvíjí jejich specifické zájmy.
Vzdělávací obsah přírodovědného i společenskovědního charakteru vzdělávacího oboru Zeměpis je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn v této vzdělávací oblasti.
Strategie pro rozvíjení klíčových kompetencí žáků
- výklad
- samostatná práce
- vyhledávání
- skupinová práce
- sebehodnocení
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- rozvíjení schopností získávat informace při řešení přírodovědných i technických problémů a pracovat s nimi
- porovnávání a zobecňování nových poznatků a vlastních zkušeností a jejich využití v praktickém životě
- hledání odpovědí na otázky o způsobu a příčinách přírodních procesů
- porozumění vztahům a souvislostem mezi činnostmi lidí, přírodním a životním prostředím
- získávání základních informací o přírodních a socioekonomických poměrech ve vybraných státech
- podílení se svým chováním na ochraně životního prostředí
- osvojování dovedností předcházet a řešit situace ohrožující životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí
5.6.2. Chemie
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda |
Období: 3. |
Ročník: 9. |
Předmět: Chemie |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
Žák by měl:
§ rozlišit společné a rozdílné vlastnosti látek § rozpoznat přeměny skupenství látek § pracovat bezpečně s vybranými běžně používanými nebezpečnými látkami § umět reagovat na případy úniku nebezpečných látek
§ poznat směsi a chemické látky § rozeznat druhy roztoků a jejich využití v běžném životě § rozlišit různé druhy vody a uvést příklady jejich použití § uvést zdroje znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí
§ orientovat se v periodické soustavě chemických prvků § znát nejobvyklejší chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny § používat chemické značky vybraných prvků § rozpoznat vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti
§ rozlišit výchozí látky a produkty nejjednodušších chemických reakcí
§ popsat vlastnosti a použití vybraných prakticky využitelných oxidů a kyselin, hydroxidů a solí a znát vliv těchto látek na životní prostředí § orientovat se na stupnici pH, změřit roztoku univerzálním indikátorovým papírkem § poskytnout první pomoc při zasažení pokožky kyselinou nebo hydroxidem
§ znát nejjednodušší uhlovodíky, uvést jejich zdroje, vlastnosti a použití § zhodnotit užívání paliv jako zdrojů energie § znát příklady produktů průmyslového zpracování ropy § uvést příklady bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v potravě z hlediska obecně uznávaných zásad správné výživy
§ vědět o využívání prvotních a druhotných surovin § znát zásady bezpečnosti při práci s chemickými látkami § posoudit využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka |
POZOROVÁNÍ, POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE
Vlastnosti látek
Nebezpečné látky a přípravky
Zásady bezpečné práce
Mimořádné události
SMĚSI
Směsi
Voda
Vzduch
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK A CHEMICKÉ PRVKY
Částicové složení látek
Prvky
Chemické sloučeniny
CHEMICKÉ REAKCE
ANORGANICKÉ SLOUČENINY
Oxidy
Kyseliny a hydroxidy
Soli
ORGANCIKÉ SLOUČENINYUhlovodíky
Paliva
Přírodní látky
CHEMIE A SPOLEČNOSTChemický průmysl v ČR
Průmyslová hnojiva
Stavební pojiva
Plasty a syntetická vlákna
Hořlaviny
Léčiva a návykové látky
|
OSV, VDO, VEGS, MKV, EV, MV |
|