Vzdělávací oblast: Člověk a společnost |
Období: 3. |
Ročník: 7. |
Předmět: Výchova k občanství |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
-posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole - uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné konflikty či neshody s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem - zformuluje základní funkce rodiny, chápe vzájemné potřeby jednotlivých členů rodiny - rozpozná projevy nelidského a nepřípustného zacházení, rozpozná nebezpečné situace -kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
-zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají -snaží se poznat jiné kultury , chápe jejich odlišnosti -umí rozlišit druhy umění -seznámí se s nejvýznamnějšími náboženskými systémy a jejich principy, zamyslí se nad významem náboženství, zamyslí se nad původem náboženství a jeho významem -pojmenuje organizace a instituce pro ochranu životního prostředí -navrhuje řešení týkající se problémů životního prostředí
-rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví , uvede jejich příklady -dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým svěřeným majetkem
-rozlišuje nejčastější typy a formy státu
-rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí
-objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů .vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech
-přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod -rozpozná netolerantní, rasistické, xenofobií a extrémistické projevy v chování lidí
-popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů
-uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR
-uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory -uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva |
SEZNÁMENÍ SE S PŘEDMĚTEM Seznámení se s předmětem s učebnicí.
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI
LIDSKÁ SETKÁNÍ, VZTAHY MEZI LIDMI, ZÁSADY LIDSKÉHO SOUŽITÍ
Přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi, sociální skupina, mezilidská komunikace, osobní a neosobní vztahy, morálka a mravnost, pravidla chování, prostředky masové komunikace, masmédia
KULTURNÍ ŽIVOT Rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice, kulturní instituce, druhy, funkce umění, přírodní a kulturní památky, ochrana kulturních památek , přírodních objektů a majetku, víra a náboženství
STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ MAJETEK, VLASTNICTVÍ, PENÍZE
Formy vlastnictví, hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví, funkce a podoby peněz, formy placení, rozpočet rodiny
STÁT A PRÁVO PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU Znaky státu, typy a formy státu STÁTNÍ SPRÁV A SAMOSPRÁVA Orgány a instituce státní správy a samosprávy PRINCIPY DEMOKRACIE Znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu, význam a formy voleb
LIDSKÁ PRÁVA Základní lidská práva, práva dítěte, jejich ochrana, úprava lidských práv a práv dětí v dokumentech, poškozování lidských práv, diskriminace, konflikty v n mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti, mravnost a morálka MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT EVROPSKÁ INTEGRACE Evropská unie a ČR, její úkoly MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE Ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody, významné mezinárodní organizace GLOBALIZACE Projevy, klady, zápory, významné globální problémy, způsoby jejich řešení |
OSV – sebepoznání a sebepojetí, mezilidské vztahy, poznávání lidí, komunikace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty, postoje a praktická etika
VDO – občanská společnost a škola, občan, občanská společnost a stát, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
EGS – jsme Evropané, Evropa a svět nás zajímá
MKV – kulturní diference, lidské vztahy
|
|