Vzdělávací oblast:

Člověk a společnost

Období:

3.

Ročník:

7.

Předmět:

Výchova k občanství

 

Konkretizované výstupy

OBSAH UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

 

 

 

 

 

-posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení  konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole

- uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné konflikty či neshody s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem

- zformuluje základní funkce rodiny, chápe vzájemné potřeby jednotlivých členů rodiny

- rozpozná projevy nelidského a nepřípustného zacházení, rozpozná nebezpečné situace

-kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

 

-zhodnotí  nabídku kulturních institucí  a cíleně  z ní vybírá akce, které ho zajímají

-snaží se poznat jiné kultury , chápe jejich odlišnosti

-umí rozlišit druhy umění

-seznámí se s nejvýznamnějšími náboženskými systémy a jejich principy, zamyslí se nad významem náboženství, zamyslí se nad původem náboženství a jeho významem

-pojmenuje organizace a instituce pro ochranu životního prostředí

-navrhuje řešení týkající se problémů životního prostředí

 

 

 

 

-rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví , uvede jejich příklady

-dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi  a se svým svěřeným majetkem

 

 

 

 

-rozlišuje nejčastější typy a formy státu

 

 

 

-rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí

 

 

 

-objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů

.vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech

 

 

 

 

-přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam  ochrany lidských práv a svobod

-rozpozná netolerantní, rasistické, xenofobií a extrémistické projevy v chování lidí

 

 

 

 

-popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů

 

 

 

-uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR

 

-uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory

-uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva

SEZNÁMENÍ SE S PŘEDMĚTEM

Seznámení se s předmětem s učebnicí.

 

ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI

 

LIDSKÁ SETKÁNÍ, VZTAHY MEZI LIDMI, ZÁSADY LIDSKÉHO SOUŽITÍ

 

Přirozené  a sociální rozdíly mezi lidmi, sociální skupina, mezilidská komunikace, osobní a neosobní vztahy, morálka a mravnost, pravidla chování, prostředky masové komunikace, masmédia

 

 

 

 

KULTURNÍ ŽIVOT

Rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice, kulturní instituce, druhy, funkce umění, přírodní a kulturní památky, ochrana kulturních památek , přírodních objektů a majetku, víra  a náboženství

 

 

 

 

 

 

STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ

 MAJETEK, VLASTNICTVÍ, PENÍZE

 

Formy vlastnictví, hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví, funkce a podoby peněz, formy placení, rozpočet rodiny

 

STÁT A PRÁVO

PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU

Znaky státu, typy a formy státu

STÁTNÍ SPRÁV A SAMOSPRÁVA

Orgány a instituce státní správy a samosprávy

PRINCIPY DEMOKRACIE

Znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu, význam a formy voleb

 

LIDSKÁ PRÁVA

Základní lidská práva, práva dítěte, jejich ochrana, úprava lidských práv a práv dětí v dokumentech, poškozování lidských práv, diskriminace, konflikty v n mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti, mravnost a morálka

MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT

EVROPSKÁ INTEGRACE

Evropská unie a ČR, její úkoly

MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE

Ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody, významné mezinárodní organizace

GLOBALIZACE

Projevy, klady, zápory, významné globální problémy, způsoby jejich řešení

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – sebepoznání a sebepojetí, mezilidské vztahy, poznávání lidí, komunikace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty, postoje a praktická etika

 

VDO – občanská společnost a škola, občan, občanská společnost a stát, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

 

EGS – jsme Evropané, Evropa a svět nás zajímá

 

MKV – kulturní diference, lidské vztahy