Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace |
Období: 3. |
Ročník: 8. |
Předmět: Matematika |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
Ovládá učivo 7. ročníku jako přípravu pro vyvození nové látky – mocnin, odmocnin,pro řešení výrazů a lineárních rovnic, získání orientace v matematických tabulkách a při práci s kalkulátorem u výpočtů druhé mocniny racionálního čísla. - rýsuje základní geometrické konstrukce - v úlohách využívá znalosti geometrických výpočtů - matematizuje a řeší jednoduché reálné situace |
Geometrie: opakování - obvod,obsah rovinných obrazců - povrch a objem hranolů - eukleidovské konstrukce - vlastnosti čtyřúhelníků aritmetika: opakování - matematické operace s čísly desetinnými, zlomky a celými čísly - slovní úlohy na přímou a nepřímou úměrnost, poměr, úměru a trojčlenku
|
OSV – rozvoj schopností poznávání, seberegulace a sebeorganizace, mezilidské vztahy, poznávání lidí, komunikace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, psychohygiena, kreativita, hodnoty, postoje a praktická etika
EGS – jsme Evropané, objevujeme Evropu a svět, Evropa a svět nás zajímá
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí
MDV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
|
|
- chápe a využívá výpočty s procenty v praktických úlohách - využívá různých způsobů řešení úloh - hledá využití procent v běžných situacích ze života – připravuje vlastní úlohy |
Procenta: - výpočet procentové části, počtu procent a základu úsudkem i různými jinými způsoby - řešení aplikačních slovních úloh |
|
|
- odvozuje výpočet druhé mocniny racionálního čísla z již známých matematických vztahů pro výpočet obsahu čtverce - vyvozuje význam druhé odmocniny v praktických úlohách z geometrie - využívá odhadu při hledání mocnin a odmocnin v tabulkách i na kalkulátoru - užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu
|
Algebra: Druhá mocnina a odmocnina - druhá mocnina v geometrii. - druhá mocnina pomocí tabulek a kalkulátoru - mocniny racionálních čísel - druhá odmocnina pomocí kalkulátoru a tabulek |
|
|
- zobecní vlastnosti druhé mocniny na mocniny s přirozeným exponentem - chápe rozvinutý zápis čísla pomocí mocnin deseti a využívá jej při převodech fyzikálních jednotek - zvládá provádění základních početních operací při výpočtech číselných výrazů pro další využití ve výrazech s proměnnou. - na geometrických modelech vyvozuje pravidla počítání s mocninami - orientuje se v základních matematických úpravách výrazů s mocninami a využívá je ve výpočtech - využívá pravidla přednosti matematických operací |
Mocniny s přirozeným mocnitelem: - třetí mocnina a odmocnina - mocniny s přirozeným mocnitelem - rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě - číselné výrazy s mocninami a odmocninami Početní výkony s mocninami: - sčítání a odčítání mocnin - násobení a dělení mocnin - umocňování mocnin |
|
|
- matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných - na příkladech rozliší výraz s proměnnou,číselný výraz, jednočlen a mnohočlen, člen výrazu - určí hodnotu daného číselného výrazu - zapíše slovní text pomocí výrazů s proměnnými
|
Výrazy s proměnnou: - číselné výrazy a výrazy s proměnnou - dosazování do výrazu, hodnota výrazu - zápis slovního textu pomocí výrazů |
|
|
- sčítá a násobí mnohočleny - používá při úpravách výrazů vzorce pro druhou mocninu součtu a rozdílu a pro rozdíl druhých mocnin - provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců nebo vytýkáním |
Mnohočleny: - sčítání a odčítání mnohočlenů - násobení mnohočlenu jednočlenem - vytýkání před závorku - násobení mnohočlenu mnohočlenem - užití vzorců (a + b)2, (a – b)², a² - b²
|
|
|
- rozumí pojmům rovnost dvou výrazů, proměnná, neznámá, řešení rovnice - při řešení lineárních rovnic využívá ekvivalentních úprav a matematicky správně a účelně zapisuje postup řešení - provádí zkoušku řešení dosazením do rovnice - formuluje a řeší reálné situace pomocí rovnic - vyjádří neznámou z jednoduchého vzorce |
Lineární rovnice o jedné neznámé: - vlastnosti rovnosti, rovnost a rovnice - ekvivalentní úpravy rovnic, zkouška - řešení lineárních rovnic se zlomky, se závorkami - výpočet neznámé ze vzorce - řešení slovních úloh pomocí rovnic - slovní úlohy z geometrie, směsi
|
|
|
- řeší základní úlohy statistiky – provádí statistická šetření,vyhodnocuje je a výsledky graficky zpracovává (tabulky, diagramy, grafy) - porovnává soubory dat - vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data - |
Základy statistiky: - základní pojmy, modus,medián - aritmetický průměr, diagramy |
|
|
- popisuje a užívá vlastnosti pravoúhlého trojúhelníka - vypočítá třetí stranu trojúhelníka pomocí Pyth.věty - účelně používá kalkulačku a tabulky k výpočtům - matematizuje a řeší jednoduché reálné situace, zakreslí náčrtek - zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku
|
Geometrie: Pythagorova věta - historie a důkazy platnosti - výpočet délek stran pravoúhlého trojúhelníku - aplikační úlohy, úlohy z praxe |
|
|
- vysvětlí rozdíl mezi kruhem a kružnicí - modeluje a určuje základní polohové vztahy mezi kružnicemi, kružnicí a přímkou - narýsuje kružnici s daným středem a poloměrem, sestrojí tečnu, sečnu, tětivu (dané délky) - vypočítá obvod a obsah kruhu a délku kružnice - sestrojí kružnici opsanou a vepsanou obrazci - využívá poznatky o kružnici v konstrukčních úlohách
|
Kruh, kružnice: - vlastnosti a konstrukce kružnice, kruhu - vzájemná poloha přímky a kružnice - vzájemná poloha dvou kružnic - kružnice vepsaná a opsaná obrazci - délka kružnice, kruhového oblouku - obsah kruhu, kruhové výseče - slovní úlohy z praxe, aplikační úlohy |
|
|
- určuje a charakterizuje válec, analyzuje jeho vlastnosti - odhaduje a vypočítá objem a povrch válce - načrtne a sestrojí síť válce - kombinuje získané znalosti ve slovních úlohách |
Válec: - vlastnosti rotačního tělesa - objem válce, povrch válce - slovní úlohy z praxe - jednotky objemu
|
|
|
- při řešení konstrukčních úloh provádí rozbor, konstrukci, jednoduchý postup - vysvětlí a využije Thaletovu kružnici ke konstrukcím - užívá základní pravidla správného rýsování s důrazem na přesnost a čistotu projevu - k řešení využívá vztahů mezi geometrickými útvary - využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh
|
Konstrukční úlohy: - jednoduché konstrukce - značky používané pro zápis konstrukcí - množiny bodů daných vlastností - Thaletova kružnice - konstrukce plošných obrazců |
|
|
- určuje a charakterizuje základní rovinné a prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti - analyzuje a řeší aplikační geometrické i aritmetické úlohy využitím osvojeného matematického aparátu v oboru celých a racionálních čísel
|
Závěrečné opakování: - shrnutí základních pojmů a vztahů ze všech tématických celků |
|