Vzdělávací oblast:

Matematika a její aplikace

Období:

  3.

Ročník:

  8.

Předmět: Matematika

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

 

Ovládá učivo 7. ročníku jako přípravu pro vyvození nové látky – mocnin, odmocnin,pro řešení výrazů a lineárních rovnic, získání orientace v matematických tabulkách a při práci s kalkulátorem u výpočtů druhé mocniny racionálního čísla.

-          rýsuje základní geometrické konstrukce

-          v úlohách využívá znalosti geometrických výpočtů

-          matematizuje a řeší jednoduché reálné situace

Geometrie: opakování

- obvod,obsah rovinných obrazců

- povrch a objem hranolů

- eukleidovské konstrukce

- vlastnosti čtyřúhelníků

aritmetika: opakování

- matematické operace s čísly desetinnými, zlomky a celými čísly

- slovní úlohy na přímou a nepřímou úměrnost, poměr, úměru a trojčlenku

 

 

 

OSV – rozvoj schopností poznávání, seberegulace a sebeorganizace, mezilidské vztahy, poznávání lidí, komunikace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, psychohygiena, kreativita, hodnoty, postoje a praktická etika

 

EGS – jsme Evropané, objevujeme Evropu a svět, Evropa a svět nás zajímá

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí

 

MDV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

 

 

 

 

-          chápe a využívá výpočty s procenty v praktických úlohách

-          využívá různých způsobů řešení úloh

-           hledá využití procent v běžných situacích ze života – připravuje vlastní úlohy

Procenta:

- výpočet procentové části, počtu procent a základu úsudkem i různými jinými způsoby

- řešení aplikačních slovních úloh

 

 

-          odvozuje výpočet druhé mocniny racionálního čísla z již známých matematických vztahů pro výpočet obsahu čtverce

-          vyvozuje význam druhé odmocniny v praktických úlohách z geometrie

-          využívá odhadu při hledání mocnin a odmocnin v tabulkách i na kalkulátoru

-          užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu

 

Algebra:

Druhá mocnina a odmocnina

- druhá mocnina v geometrii.

- druhá mocnina pomocí tabulek a kalkulátoru

- mocniny racionálních čísel

- druhá odmocnina pomocí kalkulátoru a tabulek

 

 

-          zobecní vlastnosti druhé mocniny na mocniny s přirozeným exponentem

-          chápe rozvinutý zápis čísla pomocí mocnin deseti a využívá jej při převodech fyzikálních jednotek

-          zvládá provádění základních početních operací při výpočtech číselných výrazů pro další využití ve výrazech s proměnnou.

-          na geometrických modelech vyvozuje pravidla počítání s mocninami

-          orientuje se v základních matematických úpravách výrazů s mocninami a využívá je ve výpočtech

-          využívá pravidla přednosti matematických operací

Mocniny s přirozeným mocnitelem:

- třetí mocnina a odmocnina

- mocniny s přirozeným mocnitelem

- rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě

- číselné výrazy s mocninami a odmocninami

Početní výkony s mocninami: 

- sčítání a odčítání mocnin

- násobení a dělení mocnin

- umocňování  mocnin

 

 

-          matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných

-          na příkladech rozliší výraz s proměnnou,číselný výraz, jednočlen a mnohočlen, člen výrazu

-          určí hodnotu daného číselného výrazu

-          zapíše slovní text pomocí výrazů s proměnnými

 

Výrazy s proměnnou:

- číselné výrazy a výrazy s proměnnou

- dosazování do výrazu, hodnota výrazu

- zápis slovního textu pomocí výrazů

 

 

-          sčítá a násobí mnohočleny

-          používá při úpravách výrazů vzorce pro druhou mocninu součtu a rozdílu a pro rozdíl druhých mocnin

-          provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců nebo vytýkáním

Mnohočleny:

- sčítání a odčítání mnohočlenů

- násobení mnohočlenu jednočlenem

- vytýkání před závorku

- násobení mnohočlenu mnohočlenem

- užití vzorců (a + b)2, (a – b)², a² - b²  

 

 

 

-          rozumí pojmům rovnost dvou výrazů, proměnná, neznámá, řešení rovnice

-          při řešení lineárních rovnic využívá ekvivalentních úprav a matematicky správně a účelně zapisuje postup řešení

-          provádí zkoušku řešení dosazením do rovnice

-          formuluje a řeší reálné situace pomocí rovnic

-          vyjádří neznámou z jednoduchého vzorce

Lineární rovnice o jedné neznámé:

- vlastnosti rovnosti, rovnost a rovnice

- ekvivalentní úpravy rovnic, zkouška

- řešení lineárních rovnic se zlomky, se závorkami

- výpočet neznámé ze vzorce

- řešení slovních úloh pomocí rovnic

- slovní úlohy z geometrie, směsi

 

 

 

-          řeší základní úlohy statistiky – provádí statistická šetření,vyhodnocuje je a  výsledky graficky zpracovává (tabulky, diagramy, grafy)

-          porovnává soubory dat

-          vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

-           

Základy statistiky:

- základní pojmy, modus,medián

- aritmetický průměr, diagramy

 

 

-          popisuje a užívá vlastnosti pravoúhlého trojúhelníka

-          vypočítá třetí stranu trojúhelníka pomocí Pyth.věty

-          účelně používá kalkulačku a tabulky k výpočtům

-          matematizuje a řeší jednoduché reálné situace, zakreslí náčrtek

-          zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku

 

Geometrie: Pythagorova věta

- historie a důkazy platnosti

- výpočet délek stran pravoúhlého trojúhelníku

- aplikační úlohy, úlohy z praxe

 

 

-          vysvětlí rozdíl mezi kruhem a kružnicí

-          modeluje a určuje základní polohové vztahy mezi kružnicemi, kružnicí a přímkou

-          narýsuje kružnici s daným středem a poloměrem, sestrojí tečnu, sečnu, tětivu (dané délky)

-          vypočítá obvod a obsah kruhu a délku kružnice

-          sestrojí kružnici opsanou a vepsanou obrazci

-          využívá poznatky o kružnici v konstrukčních úlohách

 

Kruh, kružnice:

- vlastnosti a konstrukce kružnice, kruhu

- vzájemná poloha přímky a kružnice

- vzájemná poloha dvou kružnic

- kružnice vepsaná a opsaná obrazci

- délka kružnice, kruhového oblouku

- obsah kruhu, kruhové výseče

- slovní úlohy z praxe, aplikační úlohy

 

 

-          určuje a charakterizuje válec, analyzuje jeho vlastnosti

-          odhaduje a vypočítá objem a povrch válce

-          načrtne a sestrojí síť válce

-          kombinuje získané znalosti ve slovních úlohách

Válec:

- vlastnosti rotačního tělesa

- objem válce, povrch válce

- slovní úlohy z praxe

- jednotky objemu

 

 

 

-          při řešení konstrukčních úloh provádí rozbor, konstrukci, jednoduchý postup

-          vysvětlí a využije Thaletovu kružnici ke konstrukcím

-          užívá základní pravidla správného rýsování s důrazem na přesnost a čistotu projevu

-          k řešení využívá vztahů mezi geometrickými útvary

-          využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh

 

Konstrukční úlohy:

- jednoduché konstrukce

- značky používané pro zápis konstrukcí

- množiny bodů daných vlastností

- Thaletova kružnice

- konstrukce plošných obrazců

 

 

-          určuje a charakterizuje základní rovinné a  prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti

-          analyzuje a řeší aplikační geometrické i aritmetické úlohy využitím osvojeného matematického aparátu v oboru celých a racionálních čísel

 

Závěrečné opakování:

- shrnutí základních pojmů a  vztahů ze všech tématických celků