Vzdělávací oblast: Umění a kultura |
Období: 3. |
Ročník: 6. |
Předmět: Hudební výchova |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
- při zpěvu využívá správné pěvecké návyky, podle svých dispozic zpívá čistě a rytmicky přesně (jednohlas, kánon) |
Opakování písní Takty 2/4, 3/4, 4/4 Stupnice, tónina, tónika dominanta, subdominanta Sluchové rozlišení akordů dur a moll
|
MDV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení
MKV - lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita
EGS - Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět
OSV – rozvoj schopností poznávání, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, kreativita
EV – vztah člověka k prostředí
|
|
- intonuje intervaly za pomoci jednoduchých lidových písní - doprovází zpěv rytmicky (hra na tělo, Orffovy nástroje) - rozlišuje témata v rondu
|
Rondo – hudební forma doby klasicismu Rondo v klavírním koncertu Intervaly Paralelní stupnice a tóniny |
|
|
- rozlišuje sluchem dechové nástroje dřevěné a žesťové - při poslechu skladeb poznává různorodé výrazové prostředky - definuje vlastnosti tónů
|
Variace na téma písně Pstruh Rozdělení dechových nástrojů Leoš Janáček: Mládí (dechový sextet) O hudebním materiálu – vlastnosti tónů |
|
|
- při poslechu vnímá rozdíl v obsazení nástrojů symfonického orchestru a komorní hudby - posuzuje užití určitého nástroje ve vztahu k mimohudebnímu obsahu skladby
|
Obrázky z výstavy – M.P.Musorgskij Obsazení symfonického orchestru Komorní hudba Lidové koledy |
|
|
- pohybem reaguje na znějící hudbu s využitím jednoduchých tanečních kroků (střídání rytmu – mateníky) - orientuje se v malé písňové formě dvojdílné a třídílné - uvědomuje si hudebně výrazové prostředky skladby
|
Tempo v hudbě, metronom Mateníky Smyčcové nástroje J.Suk : Serenáda Es-dur Malá písňová forma |
|
|
- chápe vztahy mezi jednotlivými hlasy (hlavní a vedlejší melodie) - postihuje sémantické prvky skladby - chápe roli posluchače ve vztahu k skladatelovi - vnímá užití výrazových prostředků v skladbě |
Homofonie, polyfonie – ukázky homofonní a polyfonní hudby Tečkovaný rytmus Umění vícehlasu (J.S.Bach) Hudba spjata s jinými druhy umění (tanec, báseň, divadelní hra)
|
|
|
- seznamuje se s předními českými hudebními skladateli - aktivně vnímá poslech hudby - rozvíjí hudební sluch, tonální, harm. a rytmické cítění
|
Představitelé českého romantismu A.Dvořák – ukázky z tvorby B.Smetana – ukázky z tvorby Z.Fibich – ukázky z tvorby |
|
|
- vnímá hudební výrazové prostředky a struktury hudebního díla - vyjadřuje své hudební a nehudební představy |
Opera, polka v opeře, ukázky z oper B.Smetany (Prodaná nevěsta) Národní divadlo Ze slavné minulosti opery W.A.Mozart : Figarova svatba
|
|
|
- využívá instrumentální činnosti - rozvijí hudební představivost - posiluje hudební paměť - rozeznává hudební druhy a žánry - sleduje Pražské jaro a Dvořákův festival
|
Jiné druhy hudebního divadla (opereta, revue, muzikál,balet) Osvobozené divadlo: J.Voskovec, J.Werich, J.Ježek S.Prokofjev: Romeo a Julie P.I.Čajkovskij: Louskáček |
|
|
- získané vědomosti a dovednosti využívá při vlastních hudebních aktivitách - vnímá mimohudební obsah skladby a vlastenectví autora
|
Hudba k divadelní hře a filmu J.K.Tyl, F.Škroup – Fidlovačka Píseň domova: B.Martinů – Otvírání studánek Báseň a hudba: Z.Fibich – Vodník (melodram) |
|
|
- rozvíjí poslechové a sluchové dovednosti a hudební paměť - při zpěvu využívá správné pěvecké návyky - podle svých dispozic zpívá čistě rytmicky přesně - orientuje se v jednoduchém notovém zápisu s základním hudebním názvosloví - vnímá mimohudební obsah skladeb
|
Opakování písní Význam různých oblastí umění v životě společnosti Písně našeho národního obrození B.Smetana – závěr opery Libuše |
|
|
- seznamuje se s předními slovanskými skladateli 19.stol. - rozvíjí hudební sluch, tonální, harmonické a rytmické cítění - vnímá mimohudební obsah skladeb
|
Slovanská orientace v tvorbě A.Dvořáka: Slovanský tanec č.1-C dur Slovanští skladatelé 19.stol. Hudba spojuje národy – ukázka z díla L.v.Beethovena |
|
|
- vyčleňuje z hudebního proudu elementární sémantické prvky, uvědomuje si jejich význam ve skladbě - chápe princip kontrastu a gradace - sluchem analyzuje nástroje symfonického orchestru
|
Symfonická hudba – symfonie, symfonický orchestr Taktování 2/4, 3/4, 4/4 takt Rozvíjení hudební paměti – dur a moll tóniny Tónika, subdominanta, dominanta |
|
|
- při poslechu vnímá rozdíl v obsazení nástrojů symfonického orchestru a komorní hudby - při zpěvu se orientuje v notovém záznamu melodie |
České baroko – Adam Michna z Otradovic J.J.Ryba – Česká mše vánoční Komorní hudba – J.Suk Návštěva kulturního pořadu s hudební tématikou
|
|
|
- srovnává charakter lidových písní v různých krajích naší vlasti - při zpěvu využívá individuální hlasový projev - intonuje melodie v dur a moll tóninách |
Lidová hudba v různých krajích naší vlasti Z naší hudební minulosti – chorály Hudební slohy České hudební baroko: P.J.Vejvanovský
|
|
|
- při poslechu vnímá a charakterizuje výrazové prostředky - vyjadřuje své pocity, hudební i nehudební představy - vnímá mimohudební obsah programní hudby |
Hudba období klacisismu v našich zemích Česká lidová píseň 18.stol. Období romantismu v české hudbě B.Smetana: Vltava z cyklu Má vlast
|
|
|
- při poslechu sleduje hudebně výrazové prostředky (melodii, rytmus, tempo, dynamiku, harmonii) - vnímá gradaci a kontrast v hudbě |
Princip gradace v hudbě - využití rytmických nástrojů, změny tempa Harmonie – polyfonie České lidové písně A.Dvořák – Slovanské tance
|
|
|
- uplatňuje individuální dovednosti při doprovodu zpěvu - vnímá užití nástrojů v programní hudbě jako prostředku k vyjádření mimohudebního obsahu |
Výrazové prostředky v hudbě Využité rytmických nástrojů k doprovodu lidových písní Suita – J. Suk, Pohádka
|
|
|
- pohybem reaguje na znějící hudbu s využitím jednoduchých tanečních kroků (střídání rytmů – mateníky) - sluchem rozlišuje dvoudobé a třídobé takty - sleduje Pražské jaro a Dvořákův festival |
Rozvíjení hudební představivosti L.Janáček : Svatební písně z opery Její pastorkyňa, „ nápěvky mluvy“ Lidové taneční písně (mateníky) využití bicích nástrojů
|
|
|
- získané vědomosti a dovednosti využívá při vlastních hudebních aktivitách - vnímá světovou proslulost A. Dvořáka, L. Janáčka a B. Martinů |
B.Martinů – ukázka z tvorby Návštěva kulturního pořadu Shrnutí učiva, opakování písní, hudební hádanky z probraných poslechových skladeb
|
|