Vzdělávací oblast:

Umění a kultura

Období:

3.

Ročník:

6.

Předmět:

Hudební výchova

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

-          při zpěvu využívá správné pěvecké návyky, podle svých dispozic zpívá čistě a rytmicky přesně (jednohlas, kánon)

Opakování písní

Takty 2/4, 3/4, 4/4

Stupnice, tónina, tónika dominanta, subdominanta

Sluchové rozlišení akordů dur a moll

 

 

 

MDV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení

 

MKV - lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita

 

EGS - Evropa  a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět

 

OSV – rozvoj schopností poznávání, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, kreativita

 

EV – vztah člověka k prostředí

 

 

 

-          intonuje intervaly za pomoci jednoduchých lidových písní

-          doprovází zpěv rytmicky (hra na tělo, Orffovy nástroje)

-          rozlišuje témata v rondu

 

Rondo – hudební forma doby klasicismu

Rondo v klavírním koncertu

Intervaly

Paralelní stupnice a tóniny

 

-          rozlišuje sluchem dechové nástroje dřevěné a žesťové

-          při poslechu skladeb poznává různorodé výrazové prostředky

-          definuje vlastnosti tónů

 

Variace na téma písně Pstruh

Rozdělení dechových nástrojů

Leoš Janáček: Mládí (dechový sextet)

O hudebním materiálu – vlastnosti tónů

 

-          při poslechu vnímá rozdíl v obsazení nástrojů

symfonického orchestru a komorní hudby

-          posuzuje užití určitého nástroje ve vztahu k mimohudebnímu obsahu skladby

 

Obrázky z výstavy – M.P.Musorgskij

Obsazení symfonického orchestru

Komorní hudba

Lidové koledy

 

-          pohybem reaguje na znějící hudbu s využitím

jednoduchých tanečních kroků (střídání rytmu – mateníky)

-          orientuje se v malé písňové formě dvojdílné a třídílné

-          uvědomuje si hudebně výrazové prostředky skladby

 

Tempo v hudbě, metronom

Mateníky

Smyčcové nástroje

J.Suk : Serenáda Es-dur

Malá písňová forma

 

-          chápe vztahy mezi jednotlivými hlasy (hlavní a vedlejší melodie)

-          postihuje sémantické prvky skladby

-          chápe roli posluchače ve vztahu k skladatelovi

-          vnímá užití výrazových prostředků v skladbě

Homofonie, polyfonie – ukázky homofonní a polyfonní hudby

Tečkovaný rytmus

Umění vícehlasu (J.S.Bach)

Hudba spjata s jinými druhy umění (tanec, báseň, divadelní hra)

 

 

-          seznamuje se s předními českými hudebními skladateli

-          aktivně vnímá poslech hudby

-          rozvíjí hudební sluch, tonální, harm. a rytmické cítění

 

Představitelé českého romantismu

A.Dvořák – ukázky z tvorby

B.Smetana – ukázky z tvorby

Z.Fibich – ukázky z tvorby

 

-          vnímá hudební výrazové prostředky a struktury hudebního

díla

-          vyjadřuje své hudební a nehudební představy

Opera, polka v opeře, ukázky z oper B.Smetany (Prodaná nevěsta)

Národní divadlo

Ze slavné minulosti opery

     W.A.Mozart : Figarova svatba

 

 

-          využívá instrumentální činnosti

-          rozvijí hudební představivost

-          posiluje hudební paměť

-          rozeznává hudební druhy a žánry

-          sleduje Pražské jaro a Dvořákův festival

 

Jiné druhy hudebního divadla (opereta, revue, muzikál,balet)

Osvobozené divadlo: J.Voskovec, J.Werich, J.Ježek

S.Prokofjev: Romeo a Julie

P.I.Čajkovskij: Louskáček

 

-          získané vědomosti a dovednosti využívá při vlastních

hudebních aktivitách

-          vnímá mimohudební obsah skladby a vlastenectví autora

 

Hudba k divadelní hře a filmu

         J.K.Tyl, F.Škroup – Fidlovačka

Píseň domova: B.Martinů – Otvírání studánek

Báseň a hudba: Z.Fibich – Vodník (melodram)

 

-          rozvíjí poslechové a sluchové dovednosti a hudební paměť

-          při zpěvu využívá správné pěvecké návyky

-          podle svých dispozic zpívá čistě rytmicky přesně

-          orientuje se v jednoduchém notovém zápisu s základním hudebním názvosloví

-          vnímá mimohudební obsah skladeb

 

Opakování písní

Význam různých oblastí umění v životě

společnosti

Písně našeho národního obrození

B.Smetana – závěr opery Libuše

 

-          seznamuje se s předními slovanskými skladateli 19.stol.

-          rozvíjí hudební sluch, tonální, harmonické a rytmické cítění

-          vnímá mimohudební obsah skladeb

 

Slovanská orientace v tvorbě A.Dvořáka:

                 Slovanský  tanec č.1-C dur

Slovanští skladatelé 19.stol.

Hudba spojuje národy – ukázka z díla L.v.Beethovena

 

-          vyčleňuje z hudebního proudu elementární sémantické

prvky, uvědomuje si jejich význam ve skladbě

-          chápe princip kontrastu a gradace

-          sluchem analyzuje nástroje symfonického orchestru

 

Symfonická hudba – symfonie, symfonický orchestr

Taktování  2/4, 3/4, 4/4 takt

Rozvíjení hudební paměti – dur a moll tóniny

Tónika, subdominanta, dominanta

 

 

-          při poslechu vnímá rozdíl v obsazení nástrojů

symfonického orchestru a komorní hudby

-          při zpěvu se orientuje v notovém záznamu melodie

 

České baroko – Adam Michna z Otradovic

J.J.Ryba – Česká mše vánoční

Komorní hudba – J.Suk

Návštěva kulturního pořadu s hudební tématikou

 

 

-          srovnává charakter lidových písní v různých krajích naší vlasti

-          při zpěvu využívá individuální hlasový projev

-          intonuje melodie v dur a moll tóninách

Lidová hudba v různých krajích naší vlasti

Z naší hudební  minulosti – chorály

Hudební slohy

České hudební baroko: P.J.Vejvanovský

 

 

-          při poslechu vnímá a charakterizuje výrazové prostředky

-          vyjadřuje své pocity, hudební i nehudební představy

-          vnímá mimohudební obsah programní hudby

Hudba období klacisismu  v našich zemích

Česká lidová píseň 18.stol.

Období romantismu v české hudbě

B.Smetana: Vltava z cyklu Má vlast

 

 

-          při poslechu sleduje hudebně výrazové prostředky

(melodii, rytmus, tempo, dynamiku, harmonii)

-          vnímá gradaci a kontrast v hudbě

Princip gradace v hudbě

-          využití rytmických nástrojů, změny tempa

Harmonie – polyfonie

České lidové písně

A.Dvořák – Slovanské tance

 

 

-          uplatňuje individuální dovednosti při doprovodu zpěvu

-          vnímá užití nástrojů v programní hudbě jako prostředku k vyjádření mimohudebního obsahu

Výrazové prostředky v hudbě

Využité rytmických nástrojů k doprovodu lidových písní

Suita – J. Suk, Pohádka

 

 

-          pohybem reaguje na znějící hudbu s využitím

jednoduchých tanečních kroků (střídání rytmů – mateníky)

-          sluchem rozlišuje dvoudobé a třídobé takty

-          sleduje Pražské jaro a Dvořákův festival

Rozvíjení hudební představivosti

L.Janáček : Svatební písně z  opery Její  pastorkyňa,

                    „ nápěvky mluvy“

Lidové taneční písně (mateníky)

                       využití bicích nástrojů

 

 

-          získané vědomosti a dovednosti využívá při vlastních

hudebních aktivitách

-          vnímá světovou proslulost A. Dvořáka, L. Janáčka a B. Martinů

B.Martinů – ukázka z tvorby

Návštěva kulturního pořadu

Shrnutí učiva, opakování písní, hudební hádanky z

probraných poslechových skladeb