Vzdělávací oblast:

Umění a kultura

Období:

2.

Ročník:

5.

Předmět:

Hudební výchova

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

 

 

 

-  pozná smyčcové nástroje – housle, violoncello, kontrabas

-  dechové nástroje – trubka, pozoun, lesní roh

-  seznámí se s hudebními nástroji v symfonickém orchestru

 

-  zná pojmy stupnice C dur, repetice, zesílení, zeslabení

-  pozná basový klíč

-  čte noty v rozsahu c1 – g2 v houslovém klíči

-  umí provést rozbor zapsané písně – druh písně, notový zápis, takt, melodie

-  seznámí se s krajovými lidovými tanci

-  umí taktovat čtyřčtvrteční takt

-  zná původ státní hymny

 

 

 

 

-  umí pohybově vyjádřit nálady

-  seznámí se s relaxací

 

 

-  umí jednoduché dvojhlasé písně

-  naučí se vybrané písně J. Uhlíře a k. Šípa

-  dbá na správné dýchání

 

 

 

-  doprovodí písně na rytmické a melodické hudební  nástroje

 

 

 

 

 

 

 

-  poslouchá vybrané skladby

-  poslechem pozná vybrané smyčcové a dechové nástroje

-  pozná varhanní hudbu

-  pozná vánoční hudbu a vánoční koledy

-  pozná trampské písně

 

Vokální činnosti

-pěvecký a mluvní projev (pěvecké dovednosti, hlasová hygiena)

-hudební rytmus (realizace písní ve 2/4 taktu)

-dvojhlas a vícehlas (kánon a lidový dvojhlas)

(rozvíjení činností z 1. období)

- hudební rytmus (realizace písní ve 3/4  a 4/4  taktu)

-dvojhlas a vícehlas (prodleva, dvojhlasé písně)

-intonace a vokální improvizace (durové a mollové tóniny)

-grafický záznam vokální hudby (čtení a zápis rytmického schématu písně, orientace v notovém záznamu)

 

 

Instrumentální činnosti

-hra na hudební nástroje (reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orfeova instrumentáře, zobcových

fléten)

-rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace  (tvorba hudebního doprovodu, hudební hry)

-grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby)

 

Hudebně pohybové činnosti

-taktování, pohybový doprovod znějící hudby  (3/4 a 4/4 takt, valčík, menuet)

-pohybové vyjádření hudby ( pantomima a pohybová improvizace)

-orientace v prostoru (pamětné uchování tanečních pohybů)

 

 

Poslechové činnosti

-kvality tónů

-vztahy mezi tóny

-hudební výrazové prostředky a hudební prvky

-hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

(rozvíjení činností z 1. období)

-hudební styly a žánry (hudba pochodová, taneční, ukolébavka, …)

-hudební formy (malá a velká písňová, rondo, variace)

-interpretace hudby (slovní vyjádření)

 

 

 

 

MDV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení

 

MKV - lidské vztahy, etnický původ

 

EGS - Evropa  a svět nás zajímá

 

OSV – rozvoj schopností poznávání, psychohygiena, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, kreativita

 

EV – vztah člověka k prostředí