Vzdělávací oblast: Umění a kultura |
Období: 2. |
Ročník: 5. |
Předmět: Hudební výchova |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
- pozná smyčcové nástroje – housle, violoncello, kontrabas - dechové nástroje – trubka, pozoun, lesní roh - seznámí se s hudebními nástroji v symfonickém orchestru
- zná pojmy stupnice C dur, repetice, zesílení, zeslabení - pozná basový klíč - čte noty v rozsahu c1 – g2 v houslovém klíči - umí provést rozbor zapsané písně – druh písně, notový zápis, takt, melodie - seznámí se s krajovými lidovými tanci - umí taktovat čtyřčtvrteční takt - zná původ státní hymny
- umí pohybově vyjádřit nálady - seznámí se s relaxací
- umí jednoduché dvojhlasé písně - naučí se vybrané písně J. Uhlíře a k. Šípa - dbá na správné dýchání
- doprovodí písně na rytmické a melodické hudební nástroje
- poslouchá vybrané skladby - poslechem pozná vybrané smyčcové a dechové nástroje - pozná varhanní hudbu - pozná vánoční hudbu a vánoční koledy - pozná trampské písně |
Vokální činnosti -pěvecký a mluvní projev (pěvecké dovednosti, hlasová hygiena) -hudební rytmus (realizace písní ve 2/4 taktu) -dvojhlas a vícehlas (kánon a lidový dvojhlas) (rozvíjení činností z 1. období) - hudební rytmus (realizace písní ve 3/4 a 4/4 taktu) -dvojhlas a vícehlas (prodleva, dvojhlasé písně) -intonace a vokální improvizace (durové a mollové tóniny) -grafický záznam vokální hudby (čtení a zápis rytmického schématu písně, orientace v notovém záznamu)
Instrumentální činnosti -hra na hudební nástroje (reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orfeova instrumentáře, zobcových fléten) -rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace (tvorba hudebního doprovodu, hudební hry) -grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby)
Hudebně pohybové činnosti -taktování, pohybový doprovod znějící hudby (3/4 a 4/4 takt, valčík, menuet) -pohybové vyjádření hudby ( pantomima a pohybová improvizace) -orientace v prostoru (pamětné uchování tanečních pohybů)
Poslechové činnosti -kvality tónů -vztahy mezi tóny -hudební výrazové prostředky a hudební prvky -hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj (rozvíjení činností z 1. období) -hudební styly a žánry (hudba pochodová, taneční, ukolébavka, …) -hudební formy (malá a velká písňová, rondo, variace) -interpretace hudby (slovní vyjádření)
|
MDV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení
MKV - lidské vztahy, etnický původ
EGS - Evropa a svět nás zajímá
OSV – rozvoj schopností poznávání, psychohygiena, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, kreativita
EV – vztah člověka k prostředí
|
|