Vzdělávací oblast: Člověk a společnost |
Období: 3. |
Ročník: 8. |
Předmět: Dějepis |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
Opakování učiva 7. ročníku |
|
|
|
|
Český stát v 10.-14.století. Husitství. Třicetiletá válka. |
OSV – komunikace, kooperace a kompetice, mezilidské vztahy
VDO – formy participace občanů v politickém životě, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování, občan, občanská společnost a stát
EGS – jsme Evropané
MKV – kulturní diferenciace, etnický původ, princip sociálního smíru a solidarity
EV – vztah člověka k prostředí
MDV – fungování a vliv médií ve společnosti |
|
Novověk – od 2.pol. 17. století do konce 18. století |
|
||
- Vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti. - Vysvětlí postavení českých zemí po třicetileté válce. - Objasní vliv osvícenství na hospodářský, společenský a kulturní rozvoj našich zemí a celé Evropy. - Srovná způsob života a formy vlády zemí Evropy. - Charakterizuje vznik demokracie a kořeny rasismu na příkladu USA. |
Osvícenství. Velká Británie. Vznik USA.
Svatá říše římská. Habsburská monarchie – reformy Marie Terezie a Josefa II. České země v polovině 18. století. Rusko za Kateřiny II. Dělení Polska. |
|
|
Novověk – konec 18. století – 19. století |
|
||
- Popíše situaci ve Francii. - Objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé. - Objasní vliv osobnosti Napoleona I. na vývoj Evropy. - Porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
|
Konec absolutismu ve Francii. Konstituční monarchie ve Francii. Republika. Císařství Napoleona I. Postavení lidí v době válečné. Ponapoleonská Evropa. Vídeňský kongres. Průmyslová revoluce. Zrod kapitalistické společnosti. Východní Evropa. Jihovýchodní Evropa. Habsburská monarchie v době metternichovského absolutismu.
|
|
|
- Srovná vývoj Anglie a ostatních států Evropy. - Popíše rozvoj průmyslové výroby a její vliv na společnost. - Pomocí mapy, odborné literatury objasní kulturní vývoj Evropy. - Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích - Na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy.
|
Revoluce 1848/1849. Revoluce ve Francii. Pokus o sjednocení Německa a Itálie. Habsburská monarchie – jaro 1848. Habsburská monarchie a české země – porážka revoluce. Porevoluční Evropa. Viktoriánská Anglie. Francie za Napoleona III. Sjednocení Německa a Itálie. Habsburská monarchie ve 2.polovině 19. století. |
|
|
Moderní doba |
|
||
- Charakterizuje důsledky průmyslové revoluce pro společnost. - Vysvětlí rozpory mezi jednotlivými státy a hlavní důvody, které vedly k vypuknutí první světové války. - Vysvětlí příčiny vzniku válečných ohnisek. - Popíše příčiny a průběh první světové války. - Charakterizuje život na všech frontách za války. - Objasní postavení českých zemí, osobnost T.G.Masaryka. - Vysvětlí příčiny a průběh vzniku ČSR. - Získá zeměpisné znalosti a orientuje se na mapě. - Vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií |
Imperiální doba. Imperialismus a kolonialismus. Vzestup USA. Rusko za posledních Romanovců. Japonsko. Kapitalistická společnost. Kapitalismus. Mezilidské vztahy v tomto období. Měšťanská kultura. České země před první světovou válkou. První světová válka. Dohoda proti Trojspolku. Průběh první světové války. Ruské revoluce a vítězství Dohody. Češi za první světové války. Vztahy mezi lidmi jednotlivých států po první světové válce. Vznik ČSR.
|
|