Vzdělávací oblast: Jazyk a jazykové komunikace |
Období: 3. |
Ročník: 8. |
Předmět: Český jazyk a literatura |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
Jazyková výchovaOpakování |
|
|
|
- zvládá pravopisné jevy lexikální, morfologické, syntaktické - orientuje se ve stavbě věty jednoduché |
Opakování všech základních pravopisných jevů Opakování základních a rozvíjejících větných členů |
OSV – poznávání lidí, sebepoznání a sebepojetí, komunikace
MDV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení, fungování a vliv médií ve společnosti, stavba mediálních sdělení
VDO – občan, občanská společnost a stát
MKV – multikulturalita, etnický původ
EGS – Evropa a svět nás zajímá
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí |
|
Skladba |
|
||
- užívá větné členy ve větách - nahrazuje zákl. vět. členy různými slovními druhy - seznamuje se s jednotlivými vedlejšími větami a postupně je zařazuje do souvětí - nahrazuje větné členy vedl. větami - určuje druhy vět vedlejších - zvládá interpunkci v souvětí - rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí |
Větné členy – vyjádření podmětu a přísudku různými slovními druhy Rozvíjející větné členy – rozšíření učiva o přívlastek těsný, volný, příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky Vedlejší věty podmětné, předmětné, přívlastkové a příslovečné Nahrazování větných členů vedl. větami Rozbor jednoduchých souvětí Interpunkce |
|
|
Tvarosloví |
|
||
- osvojí si pravopis všech typů vlastních jmen i několikaslovných vlastních jmen a názvů - určuje druhy zájmen a číslovek v textu - zdokonaluje se ve skloňování a pravopise těchto slovních druhů |
Vlastní jména – skloňování a pravopis Skloňování podstatných jmen pomnožných (obecných i vlastních) Druhy zájmen a číslovek |
|
|
- zvládá pravopis syntaktický - využívá neohebných slovních druhů ve stylist. cvičeních - rozšiřuje si slovní zásobu - samostatně pracuje se slovníky - nahrazuje cizí slova v textu českými výrazy - zjišťuje původ a význam cizích slov |
Kolísání mezi slovesnými tvary Neohebné slovní druhy, příslovečné spřežky, stupňování příslovcí Cizí slova v médiích a běžné komunikaci |
|
|
Tvoření slov |
|
||
- rozpozná nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov - používá samostatně slovníky - dbá na kultivovaný mluvený i písemný projev |
Slovní zásoba Způsoby obohacování slovní zásoby Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním |
|
|
Význam slov |
|
|
|
- chápe významové vztahy mezi slovy nadřazenými a podřazenými - pracuje samostatně se slovníky spisovné češtiny pro určení významu slova |
Význam slov základní a přenesený Slova nadřazená, podřazená, souřadná Slova souznačná, jednoznačná a mnohoznačná |
|
|
- rozvíjí kultivovaný písemný i mluvený projev - aplikuje získané znalosti ve stylist. cvičeních - rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech |
Zápor, jeho užití ve větě Odborné názvy Synonyma, homonyma, antonyma, slova citově zabarvená |
|
|
- utvrzuje získané vědomosti souhrnným opakováním a procvičováním |
Souhrnné opakování: tvarosloví, skladba, tvoření slov , význam slov |
|
|
Komunikační a slohová výchovaCharakteristika |
|
||
- rozvíjí schopnost využití vhodných jazykových prostředků (výběr slov, přirovnání) - odliší podstatné znaky od méně důležitých - rozvíjí kultivovaný písemný i mluvený projev - využívá poznatků z vlastní četby |
Charakteristika osoby (vnější, vnitřní) Hlavní jazykové prostředky popisu Charakteristika literární postavy |
|
|
Subjektivně zabarvený popis |
|
||
- posiluje vztah k přírodě, k domovu, k místu, které dobře zná - obohacuje svůj projev o základní umělecké prostředky |
Popis přírody (oblíbené místo) Jazykové prostředky: obrazná pojmenování, přirovnání, personifikace, slova citově zabarvená |
|
|
Výtah |
|
||
- rozvíjí čtenářské schopnosti (četba s následnou reprodukcí) - seznamuje se s odborným textem, s jeho stavbou - vyhledává hlavní myšlenky textu - odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji |
Výtah, osnova, výpisek, citát Mezipředmětové vztahy |
|
|
Výklad |
|
||
- využívá aktuálních témat z ekologie, problematiky životního prostředí - formuluje přesně a výstižně své myšlenky |
Výklad - odborné názvy (termíny), přesné, jednoznačné pojmenování Odstavce – přehlednost textu |
|
|
Žádost, plakát |
|
||
- aplikuje znalost pravopisných jevů v písemném projevu - vyjadřuje svůj názor k aktuálnímu společenskému dění |
Žádost, osvědčení, pozvánka, plakát Projekt „Jaro“, „Den Země“ – pozvánka, plakát Mezipředmětové vztahy |
|
|
Životopis |
|
|
|
- vyplňuje tiskopisy - zvládne sestavit svůj vlastní životopis |
Životopis Tiskopisy – poukázka, průvodka, profesní životopis |
|
|
Člověk ve společnosti |
|
||
- dokáže vyjadřovat své myšlenky a názory - obhájí svůj názor, vhodně argumentuje - zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu - rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj |
Příspěvky do školního časopisu Jednání a chování na úřadech, na návštěvách Mluvní cvičení |
|
|
LITERÁRNÍ VÝCHOVA |
|
||
Literatura renesance a baroka |
|
||
- vyhledává básnické jazykové prostředky - formuluje vlastní názor na umělecké dílo - zamýšlí se nad obsahem úryvků dramatu - pracuje se slovníčkem literární teorie - rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora |
- renesanční a barokní autoři |
|
|
Humanismus a baroko v české literatuře |
|
|
|
- používá slovník cizích slov - hledá poučení v textu - přiřazuje ukázky k žánru - chápe literární pojmy |
Humanismus – charakteristika liter. slohu J. A. Komenský – život a dílo, světový význam
|
|
|
Klasicismus a osvícenství |
|
||
- vnímá prvky dramatu - diskutuje na téma mezilidské vztahy, peníze - vyhledává hlubší smysl uměleckého díla (bajka) |
- evropští autoři klasicismu a osvícenství |
|
|
Literatura 19. stol. |
|
||
- opakuje literární pojmy – báseň, sloka, verš, rým, rytmus - pracuje se slovníkem - interpretuje a hodnotí přečtený text - formuluje hlavní myšlenky textu - posuzuje výběr jazykových prostředků |
-romantismus – evropští autoři
|
|
|
- sleduje výstavbu souvislého textu - charakterizuje hlavního hrdinu - rozvíjí čtenářské schopnosti |
Román (dobrodružný, vědeckofantastický) Povídka Realismus - autoři |
|
|
České národní obrození |
|
||
- uvědomuje si myšlenku slovanské vzájemnosti - hodnotí výběr básnických jazyk. Prostředků v baladách - interpretuje báseň dle vlastního výběru |
České národní obrození – jeho autoři
|
|
|
- rozpozná básnické prostředky (metafory, epiteta) - snaží se o vlastní tvorbu (epigramy ze žákovského prostředí) - reprodukuje obsah povídky - rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele - uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře |
K. H. Mácha B. Němcová K. H. Borovský |
|