Vzdělávací oblast:

Jazyk a jazykové komunikace

Období:

3.

Ročník:

8.

Předmět:

Český jazyk a literatura

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

                                  Jazyková výchova
                                  Opakování

 

 

-          zvládá pravopisné jevy lexikální, morfologické, syntaktické

-          orientuje se ve stavbě věty jednoduché

Opakování všech základních pravopisných jevů

Opakování základních a rozvíjejících větných členů

 

 

OSV – poznávání lidí, sebepoznání a sebepojetí, komunikace

 

MDV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení, fungování a vliv médií ve společnosti,  stavba mediálních sdělení

 

VDO – občan, občanská společnost a stát

 

MKV – multikulturalita, etnický původ

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

 

                                  Skladba

 

-          užívá větné členy ve větách

-          nahrazuje zákl. vět. členy různými slovními druhy

-          seznamuje se s jednotlivými vedlejšími větami a postupně je zařazuje do souvětí

-          nahrazuje větné členy vedl. větami

-          určuje druhy vět vedlejších

-          zvládá interpunkci v souvětí

-          rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí

Větné členy – vyjádření podmětu a přísudku různými slovními druhy

Rozvíjející větné členy – rozšíření učiva o přívlastek těsný, volný, příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky

Vedlejší věty podmětné, předmětné, přívlastkové a příslovečné

Nahrazování větných členů vedl. větami

Rozbor jednoduchých souvětí

Interpunkce

 

                                  Tvarosloví

 

-          osvojí si pravopis všech typů vlastních jmen i několikaslovných vlastních jmen a názvů

-          určuje druhy zájmen a číslovek v textu

-          zdokonaluje se ve skloňování a pravopise těchto slovních druhů

Vlastní jména – skloňování a pravopis

Skloňování podstatných jmen pomnožných (obecných i vlastních)

Druhy zájmen a číslovek

 

-          zvládá pravopis syntaktický

-          využívá neohebných slovních druhů ve stylist. cvičeních

-          rozšiřuje si slovní zásobu

-          samostatně pracuje se slovníky

-          nahrazuje cizí slova  v textu českými výrazy

-          zjišťuje původ a význam cizích slov

Kolísání mezi slovesnými tvary

Neohebné slovní druhy, příslovečné spřežky, stupňování příslovcí

Cizí slova v médiích a běžné komunikaci

 

                                  Tvoření slov

 

-          rozpozná nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov

-          používá samostatně slovníky

-          dbá na kultivovaný mluvený i písemný projev

Slovní zásoba

Způsoby obohacování slovní zásoby

Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním

 

                                  Význam slov

 

 

-          chápe významové vztahy mezi slovy nadřazenými a podřazenými

-          pracuje samostatně se slovníky spisovné češtiny pro určení významu slova

Význam slov základní a přenesený

Slova nadřazená, podřazená, souřadná

Slova souznačná, jednoznačná a mnohoznačná

 

-          rozvíjí kultivovaný písemný i mluvený projev

-          aplikuje získané znalosti ve stylist. cvičeních

-          rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech

Zápor, jeho užití ve větě

Odborné názvy

Synonyma, homonyma, antonyma, slova citově zabarvená

 

-          utvrzuje získané vědomosti souhrnným opakováním a procvičováním

Souhrnné opakování: tvarosloví, skladba, tvoření slov , význam slov

 

                                  Komunikační a slohová výchova
                                  Charakteristika

 

-          rozvíjí schopnost využití vhodných jazykových prostředků (výběr slov, přirovnání)

-          odliší podstatné znaky od méně důležitých

-          rozvíjí kultivovaný písemný  i mluvený projev

-          využívá poznatků z vlastní četby

Charakteristika osoby (vnější, vnitřní)

Hlavní jazykové prostředky popisu

Charakteristika literární postavy

 

                                  Subjektivně zabarvený popis

 

-          posiluje vztah k přírodě,  k domovu, k místu, které dobře zná

-          obohacuje svůj projev o základní umělecké prostředky

Popis přírody (oblíbené místo)

Jazykové prostředky: obrazná pojmenování, přirovnání, personifikace, slova citově zabarvená

 

                                  Výtah

 

-          rozvíjí čtenářské schopnosti (četba s následnou reprodukcí)

-          seznamuje se s odborným textem, s jeho stavbou

-          vyhledává hlavní myšlenky textu

-          odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji

Výtah, osnova, výpisek, citát

Mezipředmětové vztahy

 

                                  Výklad

 

-          využívá aktuálních témat z ekologie, problematiky životního prostředí

-          formuluje přesně a výstižně své myšlenky

Výklad - odborné názvy (termíny), přesné, jednoznačné pojmenování

Odstavce – přehlednost textu

 

                                  Žádost, plakát

 

-          aplikuje znalost pravopisných jevů v písemném projevu

-          vyjadřuje svůj názor k aktuálnímu společenskému dění

Žádost, osvědčení, pozvánka, plakát

Projekt „Jaro“, „Den Země“ – pozvánka, plakát

Mezipředmětové vztahy

 

                                  Životopis

 

 

-          vyplňuje tiskopisy

-          zvládne sestavit svůj vlastní životopis

Životopis

Tiskopisy – poukázka, průvodka, profesní životopis

 

                                  Člověk ve společnosti

 

-          dokáže vyjadřovat své myšlenky a názory

-          obhájí svůj názor, vhodně argumentuje

-          zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

-          rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj

Příspěvky do školního časopisu

Jednání a chování na úřadech, na návštěvách

Mluvní cvičení

 

                                  LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

                                  Literatura renesance a baroka

 

-          vyhledává básnické jazykové prostředky

-          formuluje vlastní názor na umělecké dílo

-          zamýšlí se nad obsahem úryvků dramatu

-          pracuje se slovníčkem literární teorie

-          rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora

- renesanční  a barokní autoři

 

                                  Humanismus a baroko v české literatuře

 

 

-          používá slovník cizích slov

-          hledá poučení v textu

-          přiřazuje ukázky k žánru

-          chápe literární pojmy

Humanismus – charakteristika liter. slohu

J. A. Komenský – život a dílo, světový význam

 

 

                                  Klasicismus a osvícenství

 

-          vnímá prvky dramatu

-          diskutuje na téma mezilidské vztahy, peníze

-          vyhledává hlubší smysl uměleckého díla (bajka)

- evropští autoři klasicismu a osvícenství

 

                                  Literatura 19. stol.

 

-          opakuje literární pojmy – báseň, sloka, verš, rým, rytmus

-          pracuje se slovníkem

-          interpretuje a hodnotí přečtený text

-          formuluje hlavní myšlenky textu

-          posuzuje výběr jazykových prostředků

-romantismus – evropští autoři

 

 

-          sleduje výstavbu souvislého textu

-          charakterizuje hlavního hrdinu

-          rozvíjí čtenářské schopnosti

Román (dobrodružný, vědeckofantastický)

Povídka

Realismus - autoři

 

                                  České národní obrození

 

-          uvědomuje si myšlenku slovanské vzájemnosti

-          hodnotí výběr básnických jazyk. Prostředků v baladách

-          interpretuje báseň dle vlastního výběru

České národní obrození – jeho autoři

 

 

-          rozpozná básnické prostředky (metafory, epiteta)

-          snaží se o vlastní tvorbu (epigramy ze žákovského prostředí)

-          reprodukuje obsah povídky

-          rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele

-          uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře

K. H. Mácha

B. Němcová

K. H. Borovský