Vzdělávací oblast

Jazyk a jazykové komunikace

Období:

3.

Ročník:

6.

Předmět:

Český jazyk a literatura

 

Konkretizované výstupy

OBSAH  UČIVA

Vazby a přesahy

Poznámky

Jazyková výchova
Nauka o jazyce

 

 

-          odliší spisovný a nespisovný jazykový projev

-          seznámí se s ukázkami českého a moravského nářečí

-          používá samostatně slovníky pro určení významu slova

-          orientuje se v Pravidlech českého pravopisu

Národní jazyk

Spisovný jazyk, obecná čeština, nářečí

Jazykové příručky - používání

OSV – poznávání lidí, komunikace, mezilidské vztahy, poznávání lidí

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

 

MDV – stavba a tvorba mediálního sdělení, kritické čtení a vnímání mediálního sdělení

 

MKV – kulturní diferenciace, multikulturalita,

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

 

Tvarosloví

 

-          rozlišuje slovní druhy

-          ovládá základní pravopisné jevy

-          osvojí si pravopis jmen vlastních a jednoduchých názvů zeměpisných

Slovní druhy – opakování a prohlubování učiva

Podstatná jména – mluvnické kategorie, zařazování ke vzorům, pravopis koncovek

Vlastní jména osobní, místní + pravopis

 

-          určuje druhy přídavných jmen

-          zařadí přídavná jména ke vzorům

-          zvládá pravopis

Přídavná jména – druhy, vzory, skloňování, pravopis

 

-          rozpozná druhy zájmen a číslovek

-          vyhledává jejich tvary v textu

Zájmena – druhy, pravopis, používání ve větách

Číslovky – druhy, pravopis, používání ve větách

 

-          utvrzuje si učivo o shodě přísudku s podmětem

-          využívá výběru plnovýznamových sloves ve stylistických cvičeních

Slovesa – kategorie sloves , slovesný způsob, časování

Prohlubování učiva o shodě přísudku s podmětem

 

Nauka o tvoření slov

 

-          rozpozná nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby

-          chápe zásady tvoření českých slov

-          využívá slovní zásobu při stylistických cvičeních

Stavba slova (předpona, kořen, přípona, koncovka)

Tvoření slov odvozováním

Slova příbuzná

 

Hláskosloví

 

-          chápe spodobu znělosti

-          ovládá základní pravopisné jevy

Skupiny souhlásek, jejich výslovnost a pravopis – bě, bje, pě, vě, vje, mě, mně

Zdvojené souhlásky

 

-          prohlubuje znalosti základních pravopisných jevů

-          ústně odůvodňuje, zvládá pravopisné jevy lexikální, morfologické, syntaktické

Prohlubování pravopisu i/y po obojetných souhláskách

Ekvivalent být – bít, výt – vít

Používání předložek s, z

 

Skladba

 

-          rozlišuje základní větné členy, část podmětovou a přísudkovou

-          rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech

-          rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě

Podmětová a přísudková část věty

Základní větné členy

Podmět vyjádřený, nevyjádřený

Přísudek slovesný, jmenný, sponová slovesa

 

-          určuje věty podle funkce

-          rozlišuje větu jednoduchou a souvětí, větu hlavní a vedlejší

-          využívá poznatků o stavbě věty jednoduché ve stylistických cvičeních

-          využívá jazykové prostředky v různých komunikačních situacích 

Věta jednoduchá

Věty podle postoje mluvčího

Souvětí – věty hlavní a vedlejší

Řeč přímá a nepřímá

Shrnutí a opakování ze 6. ročníku

 

Komunikační a slohová výchova
Vypravování

 

-          využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů

-          vyjádří ústně či písemně své zážitky

-          čte s porozuměním

-          formuluje hlavní myšlenky textu

Vypravování ústní i písemné (podle obrázků, četby, poslechu, hry, filmu, vlastních zážitků)

 

-          seznamuje se s výstavbou souvislého textu a způsoby jeho členění

-          obohacuje si slovní zásobu

Jednoduchá osnova (heslovitá, větná)

Odstavce

Výstižná dějová slovesa

 

-          používá jazykové prostředky pro danou komunikační situaci

Jazykové prostředky vypravování (dějová slovesa, přímá řeč, přirovnání, přísloví)

 

Popis

 

-          uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování

-          porovnává významy slov

-          odliší podstatné a okrajové informace

-          uvědomuje si posloupnost děje

Popis předmětu

Popis děje

Popis prac. postupu

 

Dopis

 

-          dokáže souvisle vyjádřit své názory, myšlenky, pocity

Dopis, pohlednice, adresa

 

Tiskopisy

 

-          seznamuje se s originály tiskopisů, umí je vyplnit

Složenka, průvodka, zprávy SMS

 

Člověk ve společnosti

 

-          dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci

Člověk ve společnosti – pozdravy, vyřizování vzkazů, získávání informací (ve škole, v obchodě, v dopravním prostředku, na nádraží , na poště)

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Literární druhy

 

-          charakterizuje základní literární druhy

Poezie

Próza

Drama

Rozdělení základních literárních druhů

 

Literární žánry

 

-          seznamuje se s lidovou tvořivostí

Lidová slovesnost – hádanky, říkadla, rozpočítadla

 

-          vyjadřuje vlastními jazykovými prostředky obsah přísloví a pranostik, vyjadřuje hlavní myšlenky

Lidová slovesnost – přísloví, rčení, pranostiky, slovní hříčky, písně, lidové hry

 

-          osvojuje si základní básnické prostředky

Vánoční regionální zvyky

Báseň – sloka, verš, rým, rytmus

 

-          při rozboru liter. díla využívá zákl. literárních pojmů

Básnické prostředky – obrazné pojmenování (metafora), přirovnání, zosobnění

 

-          výrazně čte

-          uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla

Pohádky – lidové, umělé, kouzelné, moderní, cizích národů

 

-          formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo

-          zná alespoň jednu regionální pověst

Báje – staré řecké báje

Pověsti – druhy pověstí (národní, hrdinské, rodové, místní)

 

-          reprodukuje text na základě vlastní četby

Povídky – dobrodružné, ze života dětí, humoristické