Vzdělávací oblast Jazyk a jazykové komunikace |
Období: 3. |
Ročník: 6. |
Předmět: Český jazyk a literatura |
Konkretizované výstupy |
OBSAH UČIVA |
Vazby a přesahy |
Poznámky |
Jazyková výchovaNauka o jazyce |
|
|
|
- odliší spisovný a nespisovný jazykový projev - seznámí se s ukázkami českého a moravského nářečí - používá samostatně slovníky pro určení významu slova - orientuje se v Pravidlech českého pravopisu |
Národní jazyk Spisovný jazyk, obecná čeština, nářečí Jazykové příručky - používání |
OSV – poznávání lidí, komunikace, mezilidské vztahy, poznávání lidí
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
MDV – stavba a tvorba mediálního sdělení, kritické čtení a vnímání mediálního sdělení
MKV – kulturní diferenciace, multikulturalita,
EGS – Evropa a svět nás zajímá
|
|
Tvarosloví |
|
||
- rozlišuje slovní druhy - ovládá základní pravopisné jevy - osvojí si pravopis jmen vlastních a jednoduchých názvů zeměpisných |
Slovní druhy – opakování a prohlubování učiva Podstatná jména – mluvnické kategorie, zařazování ke vzorům, pravopis koncovek Vlastní jména osobní, místní + pravopis |
|
|
- určuje druhy přídavných jmen - zařadí přídavná jména ke vzorům - zvládá pravopis |
Přídavná jména – druhy, vzory, skloňování, pravopis |
|
|
- rozpozná druhy zájmen a číslovek - vyhledává jejich tvary v textu |
Zájmena – druhy, pravopis, používání ve větách Číslovky – druhy, pravopis, používání ve větách |
|
|
- utvrzuje si učivo o shodě přísudku s podmětem - využívá výběru plnovýznamových sloves ve stylistických cvičeních |
Slovesa – kategorie sloves , slovesný způsob, časování Prohlubování učiva o shodě přísudku s podmětem |
|
|
Nauka o tvoření slov |
|
||
- rozpozná nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby - chápe zásady tvoření českých slov - využívá slovní zásobu při stylistických cvičeních |
Stavba slova (předpona, kořen, přípona, koncovka) Tvoření slov odvozováním Slova příbuzná |
|
|
Hláskosloví |
|
||
- chápe spodobu znělosti - ovládá základní pravopisné jevy |
Skupiny souhlásek, jejich výslovnost a pravopis – bě, bje, pě, vě, vje, mě, mně Zdvojené souhlásky |
|
|
- prohlubuje znalosti základních pravopisných jevů - ústně odůvodňuje, zvládá pravopisné jevy lexikální, morfologické, syntaktické |
Prohlubování pravopisu i/y po obojetných souhláskách Ekvivalent být – bít, výt – vít Používání předložek s, z |
|
|
Skladba |
|
||
- rozlišuje základní větné členy, část podmětovou a přísudkovou - rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech - rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě |
Podmětová a přísudková část věty Základní větné členy Podmět vyjádřený, nevyjádřený Přísudek slovesný, jmenný, sponová slovesa |
|
|
- určuje věty podle funkce - rozlišuje větu jednoduchou a souvětí, větu hlavní a vedlejší - využívá poznatků o stavbě věty jednoduché ve stylistických cvičeních - využívá jazykové prostředky v různých komunikačních situacích |
Věta jednoduchá Věty podle postoje mluvčího Souvětí – věty hlavní a vedlejší Řeč přímá a nepřímá Shrnutí a opakování ze 6. ročníku |
|
|
Komunikační a slohová výchovaVypravování |
|
||
- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů - vyjádří ústně či písemně své zážitky - čte s porozuměním - formuluje hlavní myšlenky textu |
Vypravování ústní i písemné (podle obrázků, četby, poslechu, hry, filmu, vlastních zážitků) |
|
|
- seznamuje se s výstavbou souvislého textu a způsoby jeho členění - obohacuje si slovní zásobu |
Jednoduchá osnova (heslovitá, větná) Odstavce Výstižná dějová slovesa |
|
|
- používá jazykové prostředky pro danou komunikační situaci |
Jazykové prostředky vypravování (dějová slovesa, přímá řeč, přirovnání, přísloví) |
|
|
Popis |
|
||
- uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování - porovnává významy slov - odliší podstatné a okrajové informace - uvědomuje si posloupnost děje |
Popis předmětu Popis děje Popis prac. postupu |
|
|
Dopis |
|
||
- dokáže souvisle vyjádřit své názory, myšlenky, pocity |
Dopis, pohlednice, adresa |
|
|
Tiskopisy |
|
||
- seznamuje se s originály tiskopisů, umí je vyplnit |
Složenka, průvodka, zprávy SMS |
|
|
Člověk ve společnosti |
|
||
- dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci |
Člověk ve společnosti – pozdravy, vyřizování vzkazů, získávání informací (ve škole, v obchodě, v dopravním prostředku, na nádraží , na poště) |
|
|
LITERÁRNÍ VÝCHOVALiterární druhy |
|
||
- charakterizuje základní literární druhy |
Poezie Próza Drama Rozdělení základních literárních druhů |
|
|
Literární žánry |
|
||
- seznamuje se s lidovou tvořivostí |
Lidová slovesnost – hádanky, říkadla, rozpočítadla |
|
|
- vyjadřuje vlastními jazykovými prostředky obsah přísloví a pranostik, vyjadřuje hlavní myšlenky |
Lidová slovesnost – přísloví, rčení, pranostiky, slovní hříčky, písně, lidové hry |
|
|
- osvojuje si základní básnické prostředky |
Vánoční regionální zvyky Báseň – sloka, verš, rým, rytmus |
|
|
- při rozboru liter. díla využívá zákl. literárních pojmů |
Básnické prostředky – obrazné pojmenování (metafora), přirovnání, zosobnění |
|
|
- výrazně čte - uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla |
Pohádky – lidové, umělé, kouzelné, moderní, cizích národů |
|
|
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo - zná alespoň jednu regionální pověst |
Báje – staré řecké báje Pověsti – druhy pověstí (národní, hrdinské, rodové, místní) |
|
|
- reprodukuje text na základě vlastní četby |
Povídky – dobrodružné, ze života dětí, humoristické |
|